-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:10131 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

حكم شرعي هيپنوتيزم چيست ؟

دربارهء هيپنوتيزم نظر مبارك حضرت امام خميني (ره ) و حضرت آيت اللّه ناصر مكارم شيرازي وحضرت آيت اللّه فاضل لنكراني را در اختيار داشتيم كه براي شما نقل مي كنيم . نظر مبارك ساير مراجع معظم تقليد رامي توانيد از دفتر استفتائاتشان سؤال فرماييد.

از حضرت اما سؤال شده : 1 آيا هيپنوتيزم از نظر اسلام حرام است ؟ 2 اگر هيپنوتيزم در جهت انجام عمل خير ونيكو انجام شود چه حكمي دارد؟ در جواب هر دو مورد فرموده اند: جايز نيست .(1)

از آيت اللّه مكارم سؤال شده : آيا هيپنوتيزم از نظر اسلام حرام است ؟ جواب دادند: براي مقاصد طبي و مانند آن مانعي ندارد, ولي براي كشف امور پنهاني يا خبر از گذشته و آينده و حال جايز نيست .(2)

از آيت اللّه فاضل لنكراني سؤال شده : آيا هيپنوتيزم از نظر اسلام جايز است ؟ جواب دادند: مشكل است .(3)

ضمناً در مورد ارتباط با آيت اللّه حسن زاده آملي مي توانيد با معظم له مكاتبه كنيد, در صورت صلاح ديد جواب خواهند داد. و نيز مي توانيد با اين آدرس به منزل ايشان مراجعه كنيد: قم ـ خيابان صفائيه ـ كوچه ممتاز ـ دست راست ـ فرعي اول ـ منزل آيت اللّه حسن زادهء آملي .

آيت اللّه بهجت در مسجد فاطميه واقع در گذرخان نماز جماعت مي خوانند, مي توانيد حضوراً خدمت ايشان برسيد و يا با تماس تلفي از دفترش نحوهء ارتباط با وي را سؤال كنيد.

آيت اللّه نوري همداني همه روزه با مراجعه كنندگان ملاقات دارند; آدرس ايشان اين است : قم ـ صفائيه ـ كوچه ءبيگدلي ـ دفتر آيت اللّه نوري همداني .

(پـاورقي 1.امام خميني , استفتائات , ج 2 ص 21 كسب هاي حرام , سؤال 55

(پـاورقي 2.آيت اللّه ناصر مكارم شيرازي , مجموعهء استفتائات جديد, ص 155 سؤال 559

(پـاورقي 3.آيت اللّه فاضل لنكراني , استفتائات , ج 1 ص سؤال 2220

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.